Od 25 maja 2018r. w Unii Europejskiej stosowane będą nowe zasady ochrony danych osobowych, wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (nazywanego również „RODO”).
W związku z tym przygotowaliśmy informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych w Domu Pomocy Społecznej Przystań w Katowicach:
Stosując się do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, iż przysługują Pani/Panu niżej określone prawa.
Administratorem Państwa danych osobowych jest Dom Pomocy Społecznej „Przystań” w Katowicach, ul. Adamskiego 22, 40-069 Katowice. We wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem Państwa praw w zakresie ochrony danych osobowych można kontaktować się z inspektorem ochrony danych osobowych pod adresem poczty elektronicznej: mail : iod@domprzystan.org.pl , lub pod nr telefonu: 513-616-000.
Dane są przetwarzane w celu realizacji zadań wynikających z przepisów szczegółowych w zakresie pomocy w obszarze zabezpieczenia społecznego oraz w celu archiwalnym zgodnie z ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. Dane konieczne do realizacji ustawowych zadań Domu są zbierane i wykorzystywane w celu zapewnienia całodobowej opieki, oraz zaspakajania potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych mieszkańców, na poziomie obowiązujących standardów.
Powyższe dane będą przechowywane przez okres zgodny z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt.
Dane nie będą udostępnione innym podmiotom, za wyjątkiem przypadków, kiedy zasadność udostępniania wynika z przepisów prawa. Dane mogą być jednak przekazywane innym podmiotom zapewniającym obsługę administracyjną, techniczną i informatyczną DPS. W szczególności podmiotom administrującym systemami informatycznymi, serwisującym sprzęt informatyczny oraz podmiotom zapewniającym obsługę prawną. Przekazanie danych realizowane będzie na podstawie zawartych umów powierzenia przetwarzania, a podmioty przetwarzające mogą je przetwarzać jedynie na polecenie DPS, co należy rozumieć w ten sposób, że nie są uprawnione do przetwarzania tych danych we własnych celach.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz o prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu odpowiedzialnego za kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych.
Podanie danych jest obowiązkowe i wynika z przepisów szczegółowych w zakresie wsparcia, które oferuje DPS. Odmowa podania danych wiązać się będzie z brakiem możliwości przyjęcia i umieszczenia w Naszym Domu.
Z dniem 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie o ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (nazywane również „RODO”).
Ochrona Państwa danych osobowych to jeden z najważniejszych aspektów naszej pracy. Poniżej przekazujemy ogólne wyjaśnienia dotyczące zasad przetwarzania Państwa danych osobowych w DPS oraz informacje o przysługujących Państwu prawach.
Informacje na tej stronie nie są wiążące i mają na celu wyjaśnienie przysługujących Państwu praw w zakresie ochrony danych osobowych.
Jesteśmy Domem Pomocy Społecznej ,,Przystań” z siedzibą w Katowicach przy ul. Adamskiego 22.
Adres naszej strony internetowej to: https://archiwum.domprzystan.org.pl.
Administrator danych to podmiot decydujący o celach i sposobach ich przetwarzania. W niektórych przypadkach to przepisy prawa wskazują kto jest administratorem danych. W przypadku DPS, administratorem danych osobowych jest Dyrektor Domu.
W każdym przypadku DPS musi posiadać podstawę do przetwarzania Państwa danych, najczęściej są to ustawa o pomocy społecznej, ustawa kodeks cywilny, ustawa kodeks postępowania administracyjnego, ustawa o likwidacji niepodjętych depozytów oraz rozporządzenia wykonawcze.
W związku z funkcjonowaniem naszej witryny zbieramy również:
Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki jako pomoc przy wykrywaniu spamu.
Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie Państwa adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy Państwo jej używają. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj. Po zatwierdzeniu komentarza Państwa obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.
Jeśli są Państwo zarejestrowanym użytkownikiem i wgrywają Państwo na witrynę obrazki, powinniście Państwo unikać przesyłania obrazków z tagami EXIF lokalizacji. Odwiedzający stronę mogą pobrać i odczytać pełne dane lokalizacyjne z obrazków w witrynie.
Na stronie znajduje się formularz umożliwiający wysłanie wiadomości do administratora strony. Podanie danych jest dobrowolne. Każdemu przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz ich poprawienia. Wiadomości wysyłane za pośrednictwem formularza są przetwarzane przez administratora w celu udzielenia odpowiedzi. Dane nie są udostępniane podmiotom trzecim.
Jeśli zostawią Państwo na naszej witrynie komentarz, będziecie mogli Państwo wybrać opcję zapisu swojej nazwy, adresu email i adresu strony internetowej w ciasteczkach, dzięki którym podczas pisania kolejnych komentarzy powyższe informacje będą już dogodnie uzupełnione. Te ciasteczka wygasają po roku.
Jeśli mają Państwo konto i zalogują się na tej witrynie, utworzymy tymczasowe ciasteczko na potrzeby sprawdzenia czy twoja przeglądarka akceptuje ciasteczka. To ciasteczko nie zawiera żadnych danych osobistych i zostanie wyrzucone kiedy zamkniesz przeglądarkę.
Podczas logowania tworzymy dodatkowo kilka ciasteczek potrzebnych do zapisu Państwa informacji logowania oraz wybranych opcji ekranu. Ciasteczka logowania wygasają po dwóch dniach, a opcji ekranu po roku. Jeśli zaznaczą Państwo opcję „Pamiętaj mnie”, logowanie wygaśnie po dwóch tygodniach. Jeśli wylogują się Państwo ze swojego konta, ciasteczka logowania zostaną usunięte.
Artykuły na naszej witrynie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazki, artykuły itp.). Osadzone treści z innych witryn zachowują się analogicznie do tego, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio konkretną witrynę.
Te witryny mogą zbierać informację o Państwu, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować twoje interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie Państwa interakcji z osadzonym materiałem jeśli posiadają Państwo konto i są Państwo zalogowani w tamtej witrynie.
Witryna ma wbudowany kod Google Analytics. Jest to narzędzie do analityki internetowej, które pomaga administratorom witryny udoskonalać go pod kątem potrzeb Użytkowników. Usługa Google Analytics gromadzi anonimowe informacje, odnotowuje tendencje występujące w witrynie bez identyfikowania poszczególnych Użytkowników. Podobnie jak wiele innych usług, narzędzie Google Analytics korzysta z własnych plików cookie do analizowania działań Użytkowników witryny. Pliki te służą do przechowywania informacji, np. czasu rozpoczęcia bieżących odwiedzin oraz tego, czy Użytkownik był już kiedyś na blogu i z jakiej witryny trafił na bieżącą stronę internetową.
Okres przechowywania w usłudze Google Analytics wynosi 14 miesięcy i dotyczy danych na poziomie użytkownika i na poziomie zdarzenia powiązanych z plikami cookie, identyfikatorami użytkowników (np. User-ID) i identyfikatorami reklam (np. pliki cookie DoubleClick, identyfikator wyświetlania reklam na Androida i identyfikator Apple dla reklamodawców). Okres 14 miesięcy jest przywracany przy każdej nowej aktywności użytkownika. Więcej informacji o przechowywaniu danych z usługi Google Analytics znajduje się na tej stronie .
Jeżeli Użytkownik nie wyraża zgody na gromadzenie zanonimizowanych danych statystycznych o jego aktywności na blogu może wyłączyć narzędzie Google Analytics w przeglądarce pobierając i instalując dodatek (dostępny dla przeglądarek Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari, Opera, Microsoft Internet Explorer) albo wyłączyć obsługę plików cookie w swojej przeglądarce.
Przykładamy szczególną wagę do ochrony Państwa prywatności, będą one udostępniane innym podmiotom jedynie w następujących przypadkach:
Dane będą również ujawniane podmiotom zapewniającym obsługę techniczną i administracyjną DPS oraz podmiotom realizującym świadczenia (są to tak zwane podmioty przetwarzające). Mogą to być na przykład:
W każdym z tych przypadków, podmiot przetwarzający może przetwarzać dane jedynie na polecenie DPS o jego obowiązki są ściśle określone w zawartej umowie. Przed zawarciem umowy, DPS może sprawdzić, czy podmiot przetwarzający daje gwarancje ochrony Państwa interesów.
Czas przez który przechowujemy dane wynika z przepisów prawa. W większości wypadków będzie to czas określony kategorią archiwalną dokumentów, która jest ustalana przez Archiwa Państwowe na podstawie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym.
W związku z funkcjonowaniem naszej witryny internetowej, kiedy zostawią Państwo komentarz, jego treść i metadane będą przechowywane przez czas nieokreślony. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozpoznawać i zatwierdzać kolejne komentarze automatycznie, bez wysyłania ich do każdorazowej moderacji.
Dla użytkowników którzy zarejestrowali się na naszej stronie internetowej (jeśli tacy są), przechowujemy również informacje osobiste wprowadzone w profilu. Każdy użytkownik może dokonać wglądu, korekty albo skasować swoje informacje osobiste w dowolnej chwili (nie licząc nazwy użytkownika, której nie można zmienić). Administratorzy strony również mogą przeglądać i modyfikować te informacje.
Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO) daje osobom, których dane przetwarzamy, możliwość skorzystania z szeregu przysługujących im praw. Poniżej opisujemy krótko te prawa, wyjaśniamy jak z nich skorzystać oraz wskazujemy przypadki, w których prawa te nie będą Państwu przysługiwały.
W związku z funkcjonowaniem naszej witryny internetowej, jeśli maja Państwo konto użytkownika albo dodaliście Państwo komentarze w tej witrynie, mogą Państwo zażądać dostarczenia pliku z wyeksportowanym kompletem Państwa danych osobistych będących w naszym posiadaniu, w tym całość tych dostarczonych przez ciebie. Mogą Państwo również zażądać usunięcia przez nas całości swoich danych osobistych w naszym posiadaniu. Nie dotyczy to żadnych danych które jesteśmy zobligowani zachować ze względów administracyjnych, prawnych albo bezpieczeństwa.
Każda osoba, która zwróci się do DPS z takim żądaniem, otrzyma informację, czy Dom przetwarza jej dane osobowe oraz dodatkowo informacje:
“odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, któremu ujawnia się dane osobowe, niezależnie od tego, czy jest stroną trzecią. Organy publiczne, które mogą otrzymywać dane osobowe w ramach konkretnego postępowania zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, nie są jednak uznawane za odbiorców; przetwarzanie tych danych przez te organy publiczne musi być zgodne z przepisami o ochronie danych mającymi zastosowanie stosownie do celów przetwarzania
Ponieważ ilość przetwarzanych w Naszym Domu danych jest bardzo duża, możemy poprosić Państwa o sprecyzowanie, których danych dotyczy Państwa wniosek. Jeżeli wyszukanie danych wymaga niewspółmiernie dużego wysiłku związanego z wyszukaniem danych osobowych, wezwiemy Państwa do udzielenia informacji pozwalających na wyszukanie tych danych.
Dom nie przekaże Państwu powyższych informacji i danych, jeżeli przepisy prawa nakazują mu zachowanie tych danych w tajemnicy lub jeżeli ich udostępnienie wpływałoby niekorzystnie na prawa innych osób.
Z prawa tego mogą Państwo skorzystać w następujących przypadkach:
Jeżeli przetwarzania zostanie ograniczone, DPS nie będzie wykonywał na danych żadnych operacji i ograniczy się jedynie do przechowywania tych danych. DPS będzie mógł jednak wykonywać inne operacje jeżeli:
Z praw tego nie będą Państwo mogli skorzystać, jeżeli z innych przepisów wynika jego ograniczenie.
Jeżeli Państwa dane są nieprawidłowe lub niepełne mają Państwo prawo do żądania ich poprawienia lub uzupełnienia.
Prawo to bywa nazywane również prawem do bycia zapomnianym. Prawo to przysługuje Państwu w następujących przypadkach:
Wbrew informacjom medialnym, prawo to ma charakter uzupełniający i będą mogli Państwo z niego skorzystać w wypadkach, gdyby DPS nie zrealizował swojego obowiązku zaprzestania przetwarzania danych.
Prawo do sprzeciwu przysługuje Państwu tylko w wypadu gdy dane są przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e) lub f) Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych.
Zgodnie z RODO, przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy – i w takim zakresie, w jakim – spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
Litera f) nie ma zastosowania do przetwarzania, którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań.
W większości przypadków, DPS przetwarza dane w celu realizacji obowiązku prawnego, a nie na podstawie powyższych przesłanek. Jeżeli złożą Państwo sprzeciw w sytuacji, gdy prawo to Państwu nie przysługuje, DPS poinformuje Państwa, że nie może uwzględnić sprzeciwu.
Prawo to może wnieść osoba ze względu na jej szczególną sytuację, dlatego jeżeli wyrazicie Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych, DPS poprosi o opisanie szczególnej sytuacji będącej podstawą tego sprzeciwu.
Z prawa tego można skorzystać w odniesieniu do danych przetwarzanych w systemach informatycznych, jeżeli dane są przetwarzane w na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą, lub na podstawie umowy. Prawo to dotyczy jedynie danych dostarczonych przez osobę lub zebranych od osoby.
Aktualnie DPS nie przetwarza danych spełniających powyższe warunki i w związku z tym nikomu nie przysługuje prawo do przeniesienia danych.
Aby skorzystać z przysługujących praw, mogą Państwo zwrócić się do pracownika DPS, który przekaże Państwa wniosek do odpowiedniej osoby.
W każdym wypadku mogą państwo złożyć wniosek drogą pocztową.
Jeżeli złożą Państwo wniosek za pośrednictwem poczty elektronicznej, DPS będzie musiał najpierw potwierdzić Państwa tożsamość i może poprosić złożenie wniosku inną drogą lub osobistą wizytę.
W przypadkach, gdy Państwa dane są przetwarzane na podstawie zgody, może ona być w każdym momencie wycofana. W takim przypadku DPS nie będzie mógł już dłużej przetwarzać Państwa danych, które były przetwarzane na podstawie tej zgody.
Wycofanie zgody nie wpłynie na wcześniejsze operacje przetwarzania. Przykładowo, jeżeli wyrazili Państwo zgodę na udostępnienie danych innej osobie, to wycofanie zgody nie wpłynie na dane, które zostały już udostępnione.
Po wycofaniu zgody, DPS będzie nadal przetwarzał informację o wyrażeniu i odwołaniu zgody.
Informację o wycofaniu zgody mogą przekazać Państwo w analogiczny sposób w jaki uprzednio ją wyrazili. Szczegółowych informacji udzieli Państwu pracownik
Dodatkowych informacji udzieli Państwu Inspektor Ochrony Danych, Pan Paweł Wierzbicki , z którym można się skontaktować w jeden z poniższych sposobów:
Przysługuje Państwu prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego. Szczegółowe informacje w jaki sposób złożyć skargę znajdą Państwo na stronie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych